W dniu 07.10.2022 roku 20 seniorów z gminy Wejherowo wraz z pracownikami Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie uczestniczyło w wycieczce do Bydgoszczy.

Po przyjeździe na miejsce wspólnie z panem przewodnikiem rozpoczęto intensywne zwiedzania miasta. Rozpoczęliśmy od Śródmieścia gdzie podziwialiśmy przepiękną fontannę Potop oraz zabytkowe kamienice. Następnie udaliśmy się do najstarszej części miasta i zobaczyliśmy m.in.: Most Staromiejski, z którego rozpościera się widok na Spichrze nad Brdą, balansującą rzeźbę Przechodzącego przez rzekę. Podziwialiśmy również makietę Bydgoszczy z dawnych wieków na której mogliśmy dostrzec kilka nieistniejących budynków: ratusz i kościół Jezuitów na Starym Rynku, mały romański kościółek św. Idziego, bramy miejskie oraz zamek bydgoski, który został zniszczony podczas Potopu Szwedzkiego.  Następnie grupa udała się na Stary Rynek gdzie znajdują się XIX/XX wieczne kamienice, zabytkowy Ratusz oraz najwartościowszy zabytek staropolskiej architektury Bydgoszczy Katedra św. Marcina i Mikołaja – katolicki kościół zbudowany w XV w. w stylu gotyckim. Ponownie udaliśmy się na nadbrzeże Brdy aby zwiedzić w sąsiedztwie zabytkowych spichrzy  wyjątkowy zabytek techniki, a zarazem historyczny symbol miasta Bydgoszczy – Barkę Lemara. Barka przyciąga uwagę wyjątkowym wnętrzem odtworzonym na podobieństwo oryginalnego pokładu sprzed 80 lat.

Historia tego wyjątkowego obiektu sięga 1937 roku, kiedy został on zwodowany w bydgoskiej stoczni i rozpoczął regularne kursy po Brdzie, jako jeden z wielu transportowców ciągniętych przez silne holowniki rzeczne. Barka należała do Adolfa Schmidta, który wraz z rodziną żył na niej i pracował aż do II wojny światowej, kiedy to jednostkę przejęli Niemcy, a potem komuniści, zatrudniający dawnych właścicieli, jako robotników.

Następnie udaliśmy się na Stary Rynek aby  o godzinie 13:13 zobaczyć jedną z ciekawostek miasta jaką jest spotkanie z  Mistrzem  Twardowskim. Figura Mistrz Twardowski pojawia się codziennie wśród kłębów dymu i przy akompaniamencie muzyki w oknie kamienicy nr 15 przy Starym Rynku. Figura oddaje przechodniom głęboki ukłon i wita ich demonicznym śmiechem.

Po zwiedzeniu tej atrakcji udaliśmy się na zasłużony obiad do bistro Pod Papugami na ul. Długiej regenerując siłę do dalszego zwiedzania. Kolejną atrakcją było Muzeum Mydła i Historii Brudu. Wizytę w muzeum rozpoczęliśmy od warsztatu samodzielnego wyrobienia mydła z wybranym zapachem, kolorem i formą, które każdy zabrał na pamiątkę  do domu. Następnie pani przewodnik opowiedziała nam wiele ciekawostek na temat higieny ludzi z dawnych czasów oraz ich codziennej walki z brudem i nie myciem się. Już teraz wiemy, że Francja to wcale taka elegancja nie była. Poznaliśmy historię powstania pierwszego mydła aż do czasów współczesnych.

Następnie nasz pan przewodnik zabrał nas na Wyspę w centrum miasta zwaną Wyspą Młyńską, przy której zobaczyć można Wenecję Bydgoską oraz most zakochanych. Na Wyspie Młyńskiej podziwialiśmy piękny Park, aleje starych drzew: kasztanów, lip, duże place trawników na których odpoczywają rodziny, alejki z ławeczkami, szum gwałtownie spadającej wody na jazie i przepuście.

Na zakończenie udaliśmy się na taras widokowy w Młynach Rothera skąd podziwialiśmy przepiękną panoramę Bydgoszczy. Po bardzo aktywnie spędzonym dniu w tak cudownym miejscu  udaliśmy  się w drogę powrotną do domu. Pomimo zmęczenia humor seniorów nie opuszczał i ze śpiewem na ustach powróciliśmy do domów.

Wszystkie zdjęcia z wycieczki można pobrać z zakładki poniżej.